Maleficent 2 Elokuva-arvostelu
Pääosissa: Angelina Jolie, Elle Fanning
Ohjaaja: Joachim Ronning
Disneyn tuorein mahalasku vetää ilmat pihalle ja on jatkoa
surkeiden sattumusten sarjassa, jolle ei näy loppua. Viimeisimpien Pirates of
the caribeanin elokuvien epäonnistumisen voi ehkä selittää sillä, että Johnny
Depp pyöri kuvausten aikana omantunnontuskissa henkilökohtaisen elämänsä takia,
mutta Maleficitar 2:sen täydelliselle epäonnistumiselle on vaikeaa löytää yhtä
yksiselitteistä syytä. Disneyllä on mahdollisuudet palkata maailman parhaat
elokuvateollisuuden ammattilaiset remmiinsä, joten on vaikeaa ymmärtää miksi
lopputulos muistuttaa amatööritason löysältä haiskahtavaa fan fictionia.
Jo elokuvan
alussa tehdään selväksi, että siltä ei kannata odottaa paljoa. Outo, kömpelö
aloitus johdattaa katsojan koko elokuvan jatkuneeseen latteaan harmaaseen
tunnelmaan, jonkalaisen voi löytää paljon vähemmällä vaivalla nelostien
varrelta jonkun surkean huoltoaseman buffetpöydästä. Elokuvan miljoonia maksaneet
visuaaliset tehosteet menevät miltei kokonaan hukkaan ontuvan tarinankerronnan
takia, joka sisältää puuduttavan pitkiä monologeja, liikaa itsensä selittelyä sekä
epämääräisiä ja kiusallisia hahmojen välisiä suhteita. Auroran ja prinssin ihmissuhde
on tästä kaikkein surullisin esimerkki. He päättävät heti elokuvan alussa mennä
naimisiin ”rakastuneina” toisiinsa. Katsojalle tästä prinsessa tarinoiden elämää
suuremmasta rakkaudesta ei välity minkäänlaista merkkiä. Ei minkäänlaista!
Katsomisen perusteella on vaikea uskoa heidän edes tuntevan toisiaan tai sitten
herää ajatus, että kulissien takana Prinssi Philipin on täytynyt saada Auroralta herpes tai jotain muuta yhtä kiusallista, niin että näyttelijöiden
välinen kemia on jo lähtökohtaisesti vaivaannuttavasti pilalla. Pariskunnan elokuvan
aikana käymät dialogit ovat niin puista kakkaa, että melkein vaikutti siltä
kuin näyttelijätkin olisivat kärsineet niiden toistamisesta.
Yhtä metsään
mennään Auroran ja Pahattaren välisen suhteen esittämisessä. Äiti tytär suhde
junnaa onnettomasti paikoillaan ja tässäkin tapauksessa on katsojan hyvin
vaikea uskoa näkemänsä perusteella, että heitä yhdistää syvällinen ja
merkityksellinen lapsen ja vanhemman välinen side. Siinä missä Auroran päättömät
haahuilut saa elokuvassa paljon huomiota, Pahatar jätetään tylysti vaihtopenkin
puolelle. Pahattaren hahmo pilataan epäuskottavalla tätimäisyydellä, mikä vie
terän ensimmäisen elokuvassa erinomaisesti onnistuneelta pitelemättömältä ja
villillä tavalla hellältä hahmolta. Myös elokuvassa esiintyvän prinssi Philipin
hahmo on täydellinen seinäruusu. Hän jää kaikkien jalkoihin kerta toisen
jälkeen, mutta ei hauskalla tavalla niin kuin Ice agen tammenterhoa
tavoitteleva orava, vaan yksinkertaisesti säälittävästi.
Tarinan
moraalisesta puolesta on vaikea sanoa mitään, sillä yhtäkään merkityksellistä
opetusta ei elokuvasta jää mieleen. Opetukset ovat yleensä Disneyllä olleet
keskiössä ihan tuoreimmissakin leffoissa, kuten menestyselokuva Frozenissa. Tämä
yhdessä sen kanssa, että itse elokuvan juonikin tuntuu sisältävän isoja
aukkoja, herättää kysymyksen siitä kuka oli vastuussa elokuvan päästämisestä
yleiseen jakeluun. Esimerkiksi pahattaren lajitoverit vaikuttavat päälle
liimatulta yksityiskohdalta, josta herää vain kysymys, että missä he ovat
olleet koko pahattaren kärsimysten täyteisen nuoruuden, varsinkin kun he mitä
ilmeisimmin tiesivät hänen olemassaolostaan ja olisivat voineet näin ollen
auttaa häntä jo paljon aikaisemmin. Juoni jättää muutenkin paljon parantamisen
varaa ja olen nähnytkin onnistuneempia draaman kaaria jopa Amazing race sarjan
jaksoissa.
Elokuvan
onnistujista on mainittava variksenhahmoinen Sam Riley, pahattaren avustaja, joka
onnistuu luomaan ammattiosaamisellaan yhden ainoan uskottavan ja kiinnostavan
ihmissuhteen elokuvaan. Myös pahaa kuningatarta näytellyt Michelle Pfeiffer toi
elokuvaan panoksellaan tasokkaan näyttelijäsuorituksen, mutta nämä kaksi
valonpilkahdusta eivät millään riitä tekemään elokuvasta edes keskinkertaista.
Kokonaisarvosana: 1/5
Kommentit
Lähetä kommentti