Satyagraha-ooppera
Olen levoton. Ehkä siksi,
että seuraavaa ei koskaan tapahtunut ja en voi millään muistaa kaikkia
yksityiskohtia, jotka voisivat olla olennaisia kokonaisuuden kannalta. Tästä
syystä myös aloittaminen mistä tahansa kohdasta on yhtä lailla oikein ja
väärin. Kuin yrittäisi muistaa ensimmäisen ihastuksensa silmien värin..
..
Taivas on sininen.
Turkoosin erilaisia vaativia ja syviä sävyjä. Aurinko paistaa sisään sinisyyden
keskeltä lukuisia satokausia nähneen maatalon ikkunasta maalaten vanhat laudat
haaleiksi. Se paljastaa yhtä lailla nurkissa vaanivan pölyn kuin ilmassa
kevyesti leijailevat hiukan aavemaiset pölyhiukkaset. Vintillä puupinnat on
jätetty maalamatta, ja vuosikymmenet ovat imeneet vanhoista laudoista niissä
aikanaan piilleen itsenäisen elämän. Tuoksuu vanhalta. Tunkkaiselta. Pieni
ikkuna, joka vintin päätyseinässä sijaitsee, on likainen, mutta nyt avoinna,
jotta sisään pääsisi edes rahtunen raikkautta. Mikään voima, ei edes suunnaton
taivas tai aurinko, voi kokonaan ajaa pois vintin hämärää tunkkaisuutta. Siitä
kertovat vanhat matot, jotka on sysätty isoon läjään yhteen nurkkaan. Samaa
tarinaa kertovat muutamat vanhat puukalusteet; entinen piian sänky, joka on
toiminut kolme ihmiselämää sitten päivisin myös sohvana, ja jonka saa avattua
niin, että sohvasängystä paljastuu naristen avara säilytystila. Lisäksi vintille
on joskus sysätty muutama entinen tuvan tuoli ja yksi rikkinäinen naulakko,
joka on aikapäiviä sitten lakattu tumman punertavaksi, niin että sen kadonneesta
ylväydestä voi vielä tavoittaa etäisen ajatuksen. Kalusteiden lisäksi vintillä
lymyää kelpo määrä pahvilaatikoita, joiden sisältöä kukaan elossa oleva ihminen
hädin tuskin muistaa. On joulutavaroita, koristeita kuuseen ja kynttelikköjä,
puutarhanehostusvälineitä; ruostuneet oksasakset ja pieni kuokka, mutta löytyy
laatikoista myös jos jonkinnäköistä lelua ja koristetta, tauluja, vauvavaatteita,
valokuvia sekä puhjennut rähjäinen koripallo.
Tätä kaikkea Liisa aluksi
tarkastelee ja hypistelee suuren uteliaisuuden vallassa, nostattaen pölyä
jokaisella kosketuksellaan unohdettuihin esineisiin. Hetken hän vierittelee
palloa, järjestelee valokuvia sohvalle ja pukeutuu jopa kultaiseen joulukuusen
koristenauhaan, tanssahdellen sitten hiljaa, itsekseen hyräillen, niin että
vintin laudat valittavat vaivaisuuttaan hänen vähäisen painonsa alla. Pian hän
kuitenkin kyllästyy kaikkeen tähän, korjaa tunnollisesti ottamansa tavarat
takaisin paikoilleen ja suuntaa mattoläjän luokse.
Ensiksi hän tarttuu
mattoon, joka tuntuu painavan enemmän kuin isä (jota hän on kerran onnistunut
nostamaan vähäsen), mutta lyhyehkön tuloksettoman ponnistelun jälkeen hän sysää
mokoman paaden takaisin paikoilleen. Se tietysti nostattaa ison pölypilven,
niin että Liisa yskii hetken ja huiskii ilmaa käsillään, ennen kuin pääsee
etsimään tarkoitukseensa sopivampaa mattoa. Kohta hän löytää vaaleanvihreän
kevyehkön maton, jota hän ravistelee ankarasti, kääntäen kasvonsa toiseen
suuntaan. Aikansa ravisteltuaan hän katsahtaa vintin lattiaa ja etsii
katseellaan auringon valokeilaa. Valokeila osoittaa puolittain erääseen
pahvilaatikkoon, jonka Liisa ähkien potkii jaloillaan syrjään – koska ei halua
sotkea puhdistamaansa mattoa – ja siinä onnistuttuaan hän levittää vihreän
maton suoraksi lattialle, niin että aurinko paistaa suoraan siihen. Hiukan
hengästyneenä kaikesta ponnistelusta, joka aikuiselle ihmiselle ei olisi ollut
vaiva eikä mikään, mutta hänen varrelleen aikamoinen urakka – hän asettuu
vatsalleen makaamaan matolle ja käsiinsä nojaten tuijottaa ulos vintin pienestä
päätyikkunasta, kuulostellen hetken lintujen laulua ja heinäsirkkojen siritystä
sekä pihalla seisovien haapojen vesiputousmaista havinaa.
Liisa on itseensä sangen
tyytyväinen ja matolla maatessaan hän on mielestään ansaitulla levolla. Mutta
sinistä taivasta tuijotellessaan, ja hetken yksittäisen kärpäsen pörräystä
seurattuaan Liisa ei malta olla suunnittelematta seuraavaa siirtoaan. Hän haluaisi
leikkiä hiekkarantaa, tässä pienoisessa mutta lempeässä valokeilassa, mutta
siihen hän tarvitsisi hiekkaa. Eikä isä ehkä pitäisi, jos hän toisi vintille
hiekkaa. Onhan vintti jo alkujaan likainen. Mutta ehkä hän voisi tehdä sen
isältä salaa, tämän huomaamatta. Tämä kiihdyttävä ajatus saa Liisan sydämen
lyömään. Jalkojaan heilutellen ja huulta purren hän miettii, olisiko hänestä
tähän vaativaan ja ehkä myös hiukan vaaralliseen seikkailuun ja uhmaan. Kauaa
hän ei tätä tuumi, vaan nousee ja rientää vintin keskiosassa sijaitsevan neliön
muotoisen aukon luokse, ruveten sitten varovaisesti takapuoli edellä
laskeutumaan valkoisia tikapuita alas asuintiloihin. Pian hän tömähtää jo
hiljaa lattiaan ja hiippailee sitten ovenrakoon, josta avautuu näkymä
yhdistettyyn olohuonekeittiöön.
Liisa puristaa pienet
sormensa valkoisen listan ympärille ja kurkistaa sisään. Pian hän löytää
katseellaan isän, joka makaa purppuran värisessä nojatuolissa, puoli-istuvassa
asennossa, toinen sukka jostain syystä puoliksi pois jalasta käärittynä ja
valtavat kuulokkeet korvillaan. Isän silmät ovat kiinni, mutta hänen suunsa
liikkuu hienoisesti. Kohta Liisa huomaa, että isä jopa puristaa nojatuolin
käsinojia kiivaasti, joten hän tuskin on unessa, ehkä syvällä omissa
ajatuksissaan vain. Siihen Liisa on joutunut tottumaan. Liisa tarkastelee
hetken silmät kiinni olevaa isäänsä, tämän vaaleaa hiussortuvaa otsalla,
jykevää otsaa, pientä leukaa, parransänkeä, ruutupaidan peittämää vatsakumpua,
joka kohoilee hiljaa, ja silmälasien alla erottuvia pitkiä ripsiä. Isä vaikuttaa
olevan kuin avaruusaluksen kyydissä.. Tai huvipuistolaitteen. Jännittyneenä,
mutta silti rentona. Hän varmaankin kuuntelee jotain musiikkia. Hyvin
varovaisesti Liisa koputtaa ovenkarmia kokeeksi. Se ei vaikuta herättävän
mitään reaktiota isässä. Sitten Liisa koputtaa huomattavasti kovempaa. Ei
vieläkään mitään. Ainoastaan iso kaappikello nakuttaa äänekkäästi kirjahyllyjen
kyljessä vastaukseksi. Täydellisen täydellistä. Liisa ajattelee ja kiiruhtaa
ulos etsimään ämpäriä.
..
Weimarin metsät. Tämä on
ajatus, joka kuuluu epätoivoisen kuiskauksen tavoin huoneen toiselta puolen. Sama
ajatus ohjaa meidät sisään tähän valossa kylpevään huoneeseen. Olohuonekeittiö
on kaunis huone, valkoisilla hienoisesti hohtavilla ja sileillä puupinnoilla
varustettu. Keittiössä on vaalea hella, hiukan vanhahtava sellainen, ja sen
yhdelle liedelle on jätetty metallinen kahvipannu, aamun käytöstä jo
viilenneenä. Hellan vieressä on tyylikäs, mutta huomiota herättämätön keittiö
kaappeineen, tiskialtaineen ja harjoineen, joka roikkuu
astioidenkuivauskaapista. Täysin vastakkaisessa nurkassa kuin tuo kiihkeä
ajatus, joka hetki sitten täytti huoneen, on kaunis pieni takka, tällä kertaa
harmain pinnoin varustettu, lasinen luukku noesta mustana. Takan vieressä on
puita jätettynä metalliseen koriin, puusälää hiukan levinneenä vaalealle
lattialle, joka muuten on puhdas. Keskellä huonetta seisoo valkoinen pöytä, sen
ympärillä yhteensä neljä tuolia. Pöydän päällä roikkuu kristallinen, auringon
valossa kylpevä ja helmeilevä kruunu, joka heittää hauskoja kuvioita tuvan
seinille silloin kun aurinko paistaa sisään värisevien haapojen lehvästön läpi.
Pöytä on jo korjattu astioista, joita lounaalla käytettiin, ne ovat valuneet
kuivaksi kuivauskaapissa, mutta pöydällä on epämääräinen läjä tummanpuhuvia
kirjoja, jotka osuvat silmään muuten niin vaaleassa ja kepeässä tilassa. Mutta
seuratkaamme nyt ajatusta!
Ison ikkunan vieressä,
kahden lasiovisen kirjahyllyn muodostamassa kulmauksessa, haalean purppuran
värisessä nojatuolissa makaa mies, joka on jäykistynyt ajatustensa kiivaudesta.
Tämän myös Liisa pani vasta äsken merkille, mutta ei ehkä osannut kuvitellakaan,
kuinka suuren mielenliikutuksen vallassa hänen isänsä oli.
Weimarin metsät. Satyagraha niminen oopperateos soi jumalatkin säikäyttävällä hurjuudella korvissa. Miikalta pääsee miltei kuulumaton vaikerrus. Tuntuu siltä kuin hänen sieluaan olisi riepoteltu. Satyagraha.. Sana viittaa Gandhin väkivallattoman vastarinnan periaatteeseen. Sitä minä voin tänään tehdä. Miika puristaa nojatuolin käsinojia, niin että hänen suonensa pullistuvat. Otsalle valuu hikipisara. Ei siksi, että tuvassa olisi kuuma. Eilen oli satanut, ja tasainen rauhoittava ropina oli täyttänyt silloin huoneen ja Miikan ajatukset. Mutta tänään on toisin. Miika kuuntelee oopperaa ja miettii kiusaajiaan, jotka ulvovat hänelle menneisyydestä. Baritonin mahtipontiseen osuuteen sekoittuu kiusanhenkien hyeenamaisen haukkumisen ja ulvonnan lisäksi muutakin. Synkeää johdatusta, murheen muovaamaa alkukantaista painovoimaa. Miika puristaa silmiään väkivalloin kiinni ja hengittää nopeasti. Miksi poltinkaan sen helvetin ison jointin? Miika pohtii tuskaisena. Se oli liikaa, aivan liikaa. Hänen ajatuksensa kiitävät mustuudessa, äänien ja raakojen tunteiden riitasoinnuissa niin suurella vauhdilla, että koko Miikan päätä kihelmöi tulisesti kuin pienet kipinät tai neulat olisivat pistelleet häntä alituiseen. Diileri auton takapenkillä oli kyllä sanonut silmät harittaen jossain kaukaisessa toisessa ulottuvuudessa että:
- Usko pois mon. Tää puffi on kovaa paskaa. Heelvetin hyvää paskaa. Melkee liianki studii.
Mutta tuosta hetkestä on
jo ikuisuus. Tässä hetkessä kannabis on kääntänyt Miikan tajunnan nurinkurin,
kääriin ja maailmanääriin. Hän ei enää näe tai koe ulkoista maailmaa, vain
sisäisen maailmansa, joka on linnunrata, joka on pelkoja, kiihdyttäviä
fantasioita sekä suunnatonta yksinäisyyttä ja avuttomuutta. Miika näkee, kuinka värit ensimmäistä kertaa
tulevat olevaksi hänen silmiensä edessä. Hän näkee kuinka, joku putosi ja
sitten Miikakin putoaa. Vatsassa tuntuu painottomuutta aivan kuin lentokoneen
noustessa. Putous muuttuu liittämiseksi.
Kohta Miika nousee siivilleen ja suurin ponnistuksin onnistuu lentämään. Hän
tuntee suunnatonta riemua kuin pienenä poikasena Linnanmäen karusellissa ja
häneltä pääsee tukahtuneen liikuttunut naurunpurskahdus. Basson ääni, tuo
vanha, voimakas. Se tavoittaa hänet kesken lennon ja täyttää pimeän lämmöllään
ja suojeluksella. Miika kohoaa kohti tähtiä, kohti lapsuudenkotiaan, äidin
syliä, nyt sopraanon siivin. Tuo kristallin kirkas ääni loimuaa hänen hermosynapseillaan
enkelten elein, tehden surusta arvokasta ja ilosta autuaan ainutkertaista.. Mutta
miksi helvetissä luin natseista juuri ennen kuin poltin monen gramman tuutin?
Miksi? Miksimiksi.. Miika kurtistaa kulmiaan. Rinnassa tuntuu paha aavistus.
Ravistus kulkee hänen lävitseen ja tähtitaivas sulaa hänen ympäriltään
kynttilänvahaksi.
Weimarin metsä. Ylväitä
vanhoja pyökkejä, kauniita kikattavia nuoria koivuja, hellää heinää ja kukkia.
Täällä Goethe kirjoitti runoja rakastetulleen. Silmät kyyneliä täynnä,
risti-istunnassa. Juuri tuon puun alla. Ja hänen kynänsä sauhusi paperilla.
Aivan kuin minun kynäni joskus sauhuaa. Goethe, nuori kaunis Goethe. Voi hänen
sanojensa ylväyttä, säkenöivää romantiikkaa ja loistoa. Miten noita sanoja saatettiinkin
käyttää niin väärin.. Massojen manipuloimiseen, verikoirien vainun
vauhkoonnuttamiseen. Miksei illuminati puolustanut sinua, silloin kun sillä
olisi ollut merkitystä.. SAATANAN NATSIT. Liekkien leikit lepattavat alkuun laimeasti
kirjarovioilla, kunnes roihahtelevat ja hulmahtavat kokkoina. Pellon laitaa
henkensä edestä pakenevien perheiden rynnistyksiä. Raakalaismaisia raiskauksia
ja kirkunaa. Särkyviä ikkunoita. On kuoron vuoro ja kohtalonomaisista toisistaan
poikkeavista äänistä tulee yksi ainoa, Crescendo Agitato. Yksi heidät
kahlitsee. Miika tärisee kauttaaltaan kun natsien mustat suuret saappaat
tarpovat järjestelmällisissä riveissä hänen silmiensä eitse Goethen metsään,
Goethen sielun sijaan.. Siat, saastaiset, rienaajat, PERKELEET. KUINKA TE
KEHTAATTE.
Tulee hiljaista. Miikan tärinä muuttuu kyyneliksi ja vaikeroinniksi. Jylisevät rummut alkavat lyödä. Goethe potkitaan konemaisella tehokkuudella maahan. Niityt tallataan mutaiseksi tantereeksi. Goethen lämmin ruumis puvustetaan natsien nukeksi. Tässä samassa metsässä, jossa Goethe kirjoitti länsimaisen kirjallisuuden suurimmat sanat. Nämä puut, jotka inspiroivat lähes ylimaalliseen elegiaan. Samoissa Weimarin puissa roikkuivat nyt ranteista kolmannen valtakunnan viholliset. Loukussa kituen. Ei mitään ja kaikkea katuen. Miika seuraa avuttomana sivusta sielunsa näytelmää. Holokaustia, tuota hirveää historiallista harhaa, joka nyt on tullut hänelle todeksi. Univormuihin pukeutuneet sotilaat kulkevat puissa roikkuvien joukossa iskuja jaellen. Solvauksia suoltaen. Pysähtyvät jokaisen kohdalle ketään unohtamatta. RIKOS, että he ovat.. Juutalaisia, yhteiskuntakriitikoita, homoseksuaaleja, kommunisteja, vähääkään värillisiä. Koulun keittäjiä, runouden opettajia, sairaanhoitajia, siivoojia, pappeja, rabbeja, imaameja, satamatyöläisiä ja ammattijalkapalloilijoita. Perheen isiä, äitejä, jonkun tyttäriä. Musta pamppu heilahtaa. Musta ja kiiltävä. Mätkähtää toistamiseen lihaan, uppoaa palleaan, kylkiin, rankaan, luihin.. ja voi teurastajan riemua, kun toinen tuskaisena jännittää kehoaan. Teurastaja nyt hampaat irveessä, adrenaliini veressä. Uudestaan. Voipuneena roikkuu puusta laiha hahmo, sieluni sisko tai veli, toisinajattelija. Vaikeroi, jos siihen enää kykenee, kieleltä pihkana veripisaroita, silmät kiinni muurautuneina, hiukset hiestä märät, elämä, tuska. Sietämätön polte. Rahiseva hengitys, rohtuneet huulet. Sitten nieleksintää ja kuiskaus.
- tapa minut senkin saasta.
- MITÄ? Mylvii kenraali.
Kokoaa voimansa rippeet.
- TAPA MINUT. PYYDÄN.
Virnistää mustan,
hohtavan lipan alla, kellertävin hampain, silmissä huvittuneisuutta. Pamppu
heilahtaa isommassa kaaressa kuin aikaisemmin, liukuu suhisten ilmassa ja
mätkähtää suoraan poloisen miehen genitaaleille. Tätä seuraa pitkä toivoton
ulina kuin suden huuto.
- VIELÄHÄN SINUSSA ON ELÄMÄÄ JÄLJELLÄ MOKOMA
LOINEN!
Lyö vimmassa uudestaan.
Toinen taittuu kivusta, täyttyy siitä. Uudestaan. Ei halua elää. Ei edes
vapahtaja kärsinyt näin paljon. Uudestaan. Ääni, joka kaukaisesti muistuttaa maton
tamppausta, paitsi silloin kun rusentaa luun, leuan, säären tai varpaan. Silloin
siitä ei voi erehtyä.
Miika tärisee itkusta,
kainalot hiessä. Voi sieluni siskot, veljeni ystäväni, aikojen takaa. minä
kuulen huutonne. TUNNEN KÄRSIMYKSENNE. Ottaa nuo voipuneet kasvot käsiinsä ja
itkee. Itkee niin lohduttomasti kuin vain voi ihminen itkeä. Puissa roikkuvat
ruhjeilla ja alastonna, päät painuksissa. Jotkut vuodattavat kyyneleitä, toisen
tuttu ei enää liikahdakaan. Pian ilta hämärtää Weimarin metsässä. Roikkuvien
rankaisua jatketaan, vaikka välillä on tärkeää rodullisen puhtauden tehtävää
suorittavien lepuutettava käsiään. Siitä he hetken vitsailevat, kenen käsi
pahiten paholaisten pieksännästä puutuu, juovat vettä, syövät leivänkäntyn, ja
palaavat sitten pyhän tehtävänsä pariin. Tätä jatkuu yöhön asti, kunnes
kuihtuneet, ilmasta tyhjäksi hakatut ruumiit nostetaan yksitellen alas.
Heitetään sitten läjään, yhteen isoon kuoppaan. Sen päälle täyttämisen jälkeen
jokainen lippamies sylkäisee.
Miikan kyyneltyneet silmät
rävähtävät auki paniikkia täynnä. Toisin ajattelijat toisessa ajassa. Toisin
ajattelijat toisessa ajassa. TOISIN AJATTELIJAT TOISESSA AJASSA. Toisin
ajattelijat toisessa ajassa.
- Isä?
- ISÄ!?
Miika pyyhkäisee rajusti silmiään.
Liisa katsoo häneen oviaukosta peloissaan ja kyyneliä valuu hänen pienille
poskilleen. Onko isä tullut hulluksi? Miika nyyhkäisee kerran kuuluvasti ja
pyrkii sitten tasaamaan hengityksensä, etsii silmiinsä lämpöä. Jostain. Hän
ottaa kuulokkeet pois korviltaan ja laskee ne lattialle. Hengittelee, hymyilee hyvin
vaivalloisesti tyttärelleen.
- Ei mitään hätää, Liisa. Ei mitään hätää..
- Isillä on vain.. On vain.. ikävä äitiä. Ei
sen kummempaa. Tosi kova ikävä. Ei mitään hätää. Tulehan tänne, niin halataan.
Liisa epäröi, nyyhkii ja
näyttää hetken uhmakkaalta. Kirmaa sitten isänsä syliin. Isä kietoo kädet
hennon tyttönsä ympärille, ja tytär itkee. Isän kyyneleet alkavat jo kuivua,
vaikka sydän lyö edelleen laukkaa, ja hän tuudittaa Liisaa, painaa hänet
rintaansa vasten. Aikaa kuluu monta kaappikellon lyönnin täyttämää lohdullista
sekuntia. Lopulta Liisan nyyhkäisyt ja nikotukset hiukan vaimenee. Painaa
päänsä tiukasti isän kuumalle rinnalle ja kysyy:
- Eikö ole olemassa edes pienen pientä
mahdollisuutta, että sinä ja äiti palaisitte yhteen?
Miika hymyilee
surullisesti, suukottaa tyttönsä otsaa hellästi.
- En usko Liisa. En usko, että se on
mahdollista. Mutta kyllä me pärjätään. Sinulla tulee olemaan kaksi kotia! Eikö
olekin kivaa?
Liisa ei vastaa mitään,
mikä on yksi ylimääräinen isku voipuneelle isälle. Miika huokaisee. Silittelee
sitten hajamielisesti tyttönsä päätä, käsi vieläkin vaimeasti väristen.
- Anteeksi, että jouduit näkemään tuon. Mitä
sinä olitkaan leikkimässä?
Liisa jäykistyy
hiukkasen, vetäytyy sitten kauemmas isänsä syleilystä ja vastaa hiljaa.
- Leikin vintillä uimarantaa.
Miika tarkastelee
tytärtään. Hiukset ovat sotkussa, vaalea pieni kesämekko kerännyt jo matkaansa
värejä, tuoksuja ja likaa kesästä. Siniset silmät kimaltelevat vieläkin
kyynelistä. Miika korjaa hajamielisesti Liisan hiuksia. Sitten taas sivelee
tämän päätä.
- Vai niin. Vai niin. Voisimme mennä kyllä
oikeallakin rannalle? Haluaisitko lähteä illalla uimaan?
Liisa nyökkää ja kutittaa
silmiään.
- Mennään illalla. Nyt minulla on leikki
kesken.
Miika hymyilee, tällä
kertaa huomattavasti rennommin kuin aikaisemmin.
- Sovitaan niin.
Liisa kääntyy kannoillaan
ja kopistelee pois, kesämekko hiukan liehuen. Miika katselee hänen peräänsä,
vilkaisee sitten ulos, jossa nurmikko ja puut lepäävät vihreydessä. Hän huomaa
yllättäen, miten hiton kova jano hänellä on. Miika ponnistaa itsensä ylös, niin
että nojatuoli nurisee ja heilahtaa. Hänkin horjahtaa hetkellisesti tasapainon
menettäneenä ja vetää hiukan kompastellen käärityn sukan kunnolla jalkaansa. Haparoiden
hän suuntaa jääkaapille noutamaan vesikannua. Lattialle hylätyissä
kuulokkeissa, kenenkään sitä kuulematta tahi huomaamatta, kajahtaa käyntiin
oopperan viimeinen näytös.
..
Vihreässä pienessä
ämpärissä, valkoisten tikapuiden alla, on hienointa hiekkaa, mitä Liisa pihalta
onnistui löytämään. Ja hän tutki mahdollisuutensa äärimmäistä huolellisuutta
noudattaen. Liisa sulki pois talon ympärillä olevat pienet ja kivuliaan
näköiset kulmikkaat kivet, jätti kukkapenkkiin mullan, vaikka se olisi jo ollut
pehmeämpää, mutta aivan liian pahan hajuista. Vähän matkan päästä, pihasta pois
johtavan hiekkatien vieressä olevasta kapeasta purosta, Liisa vihdoin löysi
etsimänsä. Pienen hiekkaisen särkän, pulputtavan kepeän virran keskeltä.
Täydellisen täydellistä. Liisa silloinkin ajatteli, mieltyneenä keksimäänsä
sanapariin, ja kauhoi sitten ämpärin täyteen hienoa hiekkaa. Kun ämpäri tuli
täyteen, hän huuhteli kätensä matalassa puron pahasessa, ja lähti sitten roikottamaan
ämpäriä sisälle. Mutta kun hän löysi isänsä painimassa kuin painajaisessa,
ulvovan itkun kourissa nojatuolista, hän kiikutti hiekkaämpärin vikkelästi
tikapuiden alle odottamaan.
Siitä hän nyt sen nappaa
käteensä ja vaivalloisesti, rupeaa nousemaan tikapuita pieni vihreä ämpäri
muuassaan. Liisa on edelleen herkkänä äskeisestä itkusta ja näystä, joka häntä
kohtasi, mutta kun hän pääsee takaisin turvallisen tuntuiselle ja tunkkaiselle
vintille, rauhoittuu hänen hakkaava sydämensä hiukan. Hetimiten hän huomaa,
että auringon valokeila on vaihtanut paikkaa, niin että hänen mattonsa on jo
jäänyt varjoon ja tämä on tietystikin ongelma, joka odottaa ratkaisua mitä
pikimmiten. Liisa laskee ämpärin lattialle, kumartuu maton puoleen ja hinaa sen
sitten muutaman metrin vasemmalle, niin että aurinko taas valaisee kauniisti
hänen rantaleikkiään. Kun matto on paikoillaan, hän noutaa hiekkaämpärin ja
istuutuu sen kanssa aurinkoon, sulkee hetkeksi silmänsä ja nauttii hellästä
lämmöstä ihollaan. Siinä hetken lohdullisesti huojuttuaan, hän avaa silmänsä ja
tuumii seuraavaa siirtoaan. Hänen tekee kovasti mieli levittää keräämänsä
hiekka lattialle, mutta edelleen se tuntuu hiukan väärältä ja isä saattaisi
pahoittaa siitä mielensä. Eikä Liisa olisi halunnut yhtään enempää pahoittaa
isän mieltä, olihan hän jo valmiiksi niin surullinen äidin takia.
Liisa asettuu jälleen
makuulle vatsalleen miettimään, nojaa käsiinsä ja heiluttelee jalkojaan. Mikä
avuksi? Vintillä vallitsee raukea pysähtyneisyys. Liisan katse osuu yhteen
pahvilaatikoista ja jonkinlainen ratkaisu alkaa siintää hänen mielessään. Mitä
jos. Hän tyhjentäisi yhden noista isoista pahvilaatikoista, ja levittäisi
hiekan sinne. Liisa mutustelee ideaa mielessään. Silloin lattia ei likaantuisi,
mutta hän saisi itselleen leikkiin mukaan pienen hiekkarannan. Ilostuneena
nokkeluudestaan Liisa pomppaa pystyyn ja rupeaa tyhjentämään yhtä
pahvilaatikoista murhe mielestä jo miltei unohtuneena.
Kiitos ❤️ Moniulotteinen maailma ja myötätunnon kaikki kirkkaat spektrit. Äärimmäinen herkkyys ja lämpö havainnoida useammasta perspektiivistä tässä joskus niin pinnallisessa ja itsekeskeisessä kulttuurissamme.
VastaaPoista