käsinukke

- Antaisin mitä vain yhdestä suudelmasta. Mitä vain. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa, ha? Omistan auton, minulla on paljon kivoja hyödyllisiä esineitä, kuten kelloradio, joka on vähintään seitsemän tuntia edellä. Mutta sen voi korjata! Kaiken voi korjata. Yksi suudelma vain. Ajattele nyt. Voit tehdä yhden sielun onnelliseksi. Voit korjata rikkoutuneen. Yksi hiton suudelma. Hyvä on lupasin antavani mitä vain yhdestä suudelmasta, nyt lupaan jotain vielä enemmän. Teen mitä vain yhdestä suudelmasta. Ihan mitä vain. Imuroin vaikka kaikki Helsingin kadut, niin että jäljelle ei jää yhtä ainutta hiekan jyvää! Ha, miltä se kuulostaisi. Ne jotka unelmoivat kävelevänsä ilman kenkiä, voisivat huoletta tallustella. Ajattele niitä monia lapsia, jotka tekisit onnelliseksi. Ajattele lapsia, älä minua. Minä olen vain minä, ei puhuta minusta. Puhutaan sinusta. Hitto, olet kaunis totta vie. Niin pirun kaunis. Sinua ei voisi laittaa näyteikkunaan, sillä lasin läpi ei näkisi tarpeeksi, ei tosiaan. Sinut täytyy kokea oikeasti. Wau, kuinka pysäyttävä oletkaan. Saat miehet pysähtymään, mieti millainen vaikutus. Ja he katsovat sinua, katsovat sinua ja ajattelevat "tahdon hänet". Niin he ajattelevat, miettivät omaisuuttaan, kaikkea kokemaansa, perhetaustaansa ja itsevarmuuttaan. Siitä huolimatta he tulevat siihen tulokseen etteivät riitä sinulle, eivät laisinkaan. Mutta he yrittävät. Ja aina saat kuulla ylistystä miehiltä missä ikinä liikutkaan. Niin kun kuulet minultakin nytten. Olet pysäyttvä, sen minä vain sanon. En maalaisi sinusta taulua, sillä sinua ei pysäytetä. Eiei. Sinä pysäytät muut. Voi kuinka julmaa se onkaan. Enkö saisi yhden suudelman. Yhden viattoman suudelman? Pidän siitä, että et taivu. Olet vahva ja itsenäinen. Olet kasvanut maailmaan katselemaan ihmisiä, jotka epäröivät eksyessään katsomaan silmiisi liian kauan. Se on varmasti rasittavaa joskus. En voi edes kuvitella. Mutta minun silmäni. Minun silmäni eivät epäröi, ne janoavat vain yhtä asiaa. Palvelusta. Etkö voisi suoda sitä minulle? No hyvä on, tuo on täysin ymmärrettävää. Näen mitä ajattelet. Olen vain yksi mitättömyys perässäsi, yksi vaivaannutava haaveilija. Olen arvoton, puhelias, mutten tarpeeksi miehekäs. Olen mielikuvituksekas, mutten kuitenkaan aina kiinnostava. Miksi tällaista miestä haluiasikaan kukaan suudella? Teidän kaltaisene kaunotar voi suudella ja saada jotain paljon parempaa. Varmastikkin. Minun pitäisi olla jonkinlainen suuruus. Ajattelin että olisitte nähneet äitini lisäksi minussa suuruden. Siellä missä minäkään en sitä näe. Vai voisiko kaikki johtua paikasta? Ehkä suutelet minua, jossain kauniimassa paikassa? Tiedän muutamia tosi kauniita. Voisin näyttää sinulle. Haluaisitko?

Mies joka puhui katulampun kellertävässä valossa käsinukelle, aiheutti aina hämmennystä. Sillä hän ei kerännyt rahaa esiintymisellään. Hän viihdytti muuten vain ihmisiä loputtomalla monologilla, jonka kohteena oli.. Kuka, niin?

- Anteeksi herra?

Mies nostaa katseensa käsinukesta ja siristää silmiään.

- te olette aina puhumassa tuolle käsinukelle, mutta olen tässä miettinyt, että kenelle nuo sanat ovat osoitettu.

Mies katsoo käsinukkea ja sitten miestä. Hän näyttää hiukan hämmentyneeltä. Sitten hän kumartuu käsinuken puoleen.

- kaunokainen odota hetki selvitän asiat tämän oudon miehen kanssa, sitten voimme jatkaa. Niin totta sanoin etten ikinä lopettaisi, enkä lopetakaan. Enhän minä voi, tiedät minut. Olen aina haaveillut vain yhdestä asiasta. Sinun suudelmastasi. Aivan tunteeni ovat täydellisen vilpittömiä. Ovat ne!

Mies joka oli kysynyt käsinukke mieheltä tämän kysymyksen jatkaa kummastuneena salkku kädessä matkaansa. "Taiteilijat" hän ajattelee ja pudistelee päätään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lenkkisauna

Joulu- Tammikuun irtonaiset/keskeneräiset lauseet, sanat, ja ajatukset

Philip Pullman, Vedenpaisumus, Lyran kirjat - Kirja-arvostelu